Medezeggenschap

Medezeggenschap

Hoe hebben wij medezeggenschap vormgegeven?

Meedenken & Medezeggenschap

Onderstaand een kort overzicht van hoe wij meedenken, inspraak en dus medezeggenschap organiseren.
Medezeggenschap cliënten

In onze huidig organisatorisch verband is Orion niet wettelijk verplicht een cliëntenraad te hebben.

Dat betekent niet dat onze cliënten geen zeggenschap hebben, juist integendeel.

Aangezien de regie bij onze cliënten ligt en wij in kleine zorgteams directe zorg faciliteren en organiseren is er sprake van directe 1-op-1 communicatie tussen zorgverleners cliënten en partners. Waardoor er dagelijkse op een natuurlijke en eenvoudige wijze structureel ruimte is voor overleg, inspraak, tegenspraak en dus zeggenschap in besluitvorming.

Wij bouwen sneller een vertrouwensband op met onze cliënten door de inzet van kleine zorgteams. Hetgeen vertrouwen, openheid en eerlijkheid creëert. Hetgeen resulteert in veelal vrijere betere communicatie en verbinding.
Cliënten bij Orion hebben dezelfde rechten als de rechten die een Cliëntenraad heeft, namelijk :

Recht op informatie
De cliënt krijgt desgevraagd alle relevante informatie die deze nodig heeft in alle redelijkheid en billijkheid.

Recht op overleg
De cliënt heeft recht op overleg met haar zorgverleners over zijn of haar zorg.

Recht om te adviseren
De cliënt mag gevraagd en ongevraagd haar zorgverleners (of diens collega's) adviseren en of om advies vragen.

Recht van enquête
Orion faciliteert het recht van enquête middels het houden individuele enquêtes t.b.v. kwaliteit, tevredenheid & ervaringen.

Tip of suggestie?

Een tip, suggestie of opmerking? Laat het ons weten.